To ja moze napisze troche o deckach politycznych.
Po pierwsze, polityka to modul. Mozna laczyc ja z combatem, z bleed'em czy tez skoncentrowac sie tylko na niej.
Trzeba zdawac sobie sprawe, ze polityka, to deck, ktory wplywa na caly stol, przykladowo, moze wyciac kogos cross table czy tez uratowac komus dupsko. Daje to o wiele wiecej materialu do gadania przy stole. Z drugiej strony latwo zyskac wrogow.
Pierwsza decyzja jaka musimy podjac to cap wampirow.
Krowy maja ten plus, ze czesto maja wbudowane glosy i fajne zdolnosci, ich minusem oczywiscie jest szybkosc wystawiania oraz to, ze krowa cap 9 zrobi jedna akcje, wtedy gdy trzy cap 3 zrobia 3 akcje. Ale cos za cos. W decku na krowach wazne sa przyspieszaczki wystawiania: Information Highway, dreams of the sphinx, zillah valley.
- Info highway jest fajny, 2 dodatkowe transfery umozliwiaja zarowno szybsze wystawianie, jak i szybkie cofanie (3 zamist dwoch na ture). Minusem to, ze jest uniq i gdy nie podejdzie za szybko to czesto nie ma znaczenia, za to za duzo nie mozna wsadzic bo trzeba trzymac miejsce na fajniejsze mastery. Pewnym rozwiazaniem jest posiadanie Anthaliosa i traktowanie dodatkowych IH jako material na odzyskanie innych masterow. Przy antheliosie najczesciej ma sie parthenon, i z reguly wiecej masterow wiec jako tako mozna wsadzic wiecej IH.
- Dreamy to podstawa. W pierwszej fazie gry pomaga z wystawianiem, w dalszej pomaga cyklowac deck. Karta piekna i jedyny jej minus to to, ze wiekszosc ludzi ja ma w decku i czasem jest klopot z wystawianiem.
- Zillah to karta niesamowicie mocna na poczatku (jesli jestes czwarty to w pierwszej turze mozesz wystawic 8ke). Koszt dodatkowego jednego pool'a nie jest taki straszny. Niestety potem moze zawalac lape. Rozwiazaniem jest tutaj Anthelios. Czasem rowniez przydaje sie przy graniu na paritach (w celu zredukowania swojego pool'a aby moc zagrac z kogos, kto uparcie trzyma sie z mala jego iloscia)
Przy krowach, sposobem bloatu (zarabiania poola) jest combo: minion tap z wampira (zostawiajac go w zaleznosci od stolu na 1-3 krwi), nastepnie wampir zwoluje referendum i uzupelnia sie z Voter Captivation.
Weenie polityka to male wampiry ze zdolnoscia do pozyskania glosow z kart. Przykladowo weenie ravnos z laibonu dzieki eldestom, weenie prezencja dzieki modyfikatorom prezencji a panderzy ze swojej polityki. Czesto takie decki zakladaja sobei tytuly z kart (krucjaty / praxisy). Bloat uzyskiwany jest najczesciej przez conboony lub podobne karty, dzieki ktorym dostajemy bonus za ilosc minionow.
Czyli powiedizelismy w wielkim skrocie o bloacie w polityce. Moze jeszcze warto wspomniec, ze w krowach mozna jeszcze grac Ancient influence i Politycal Strangelhold. Teraz pora na atak.
Podstawowa karta jest Kine Resource Kontested, czyli rozdzielenie 4 punktow miedzy dwoch graczy, ogolnie 3 praktycznie zawsze ida w twojego preya, gdzie idzie ostatni zalezy od tego co sie dzieje na stole. Podobnie dziala Conservative aggitation ale jest to karta o zmiennej sile i osobiscie jej nie lubie. Oczywiscie jest mocny KRC dla independentow.
W krowach warto grac [Anarchist / Ancilla ] w proporcjach 1:1 do 2:2; Karty te dzialaja tak samo, warto miec i taka i taka, dlatego, ze w momencie gdy na jedna ktos zagra ci Delaying tactics mozesz zwolac druga, o innej nazwie. Karta ta pieknie jedzie weeniasy i ally decki.
Parity shift to niesamowicie silna karta dla deckow na princach. W decku z paritami powinienes miec mozliwosc redukcji swojego poola tak, zeby zagrac ja z zaskoczenia.
W krowach ciekawą
Dla krow jest jeszcze Reins of Power. Dodatkowo w wyjatkowych sytuacjach mozna "nie wybrac" wampira w tej karcie i tak kazdy moze dostac po 6 poola. Dodatkowo warto pomyslec o Banishmentach, ktore zagrane w dobrym momencie umieja calkowicie rozbic gre preyowi.
Sama polityka niestety czesto jest zbyt slaba zeby wystarczyc do wyostowania. Czasem jest klopot z glosami, lub po prostu karty nie podchodza.
- Weenie polityka zawsze moze zachowac sie jak swarm i bleedowac na chama.
- Natomiast u krow mozna wprowadzic inny modul, powiedzmy bleed na dominacji. Dodatkowo karty takie jak Govern na masterce rowniez dzialaja jako przyspieszaczki wystawiania. W tym momencie przydaje sie multiacting. Freaki dla fortitudzie. Mylan dla nie-cammarili. Dance macabre dla sabatu i kilka innych opcji. Dlaczego? Odpowiedz jest prosta - zeby szybciej przyszarzowac z zaskoczenia i zdobyc punkt. Powiedzmy, 3 wampiry moga maxymalnie zabrac 9 grajac KRC, ale jeden freak i govern zmieni to w 12
Oczywiscie jest wiele innych kart politycznych, ale nie bede o nich sie rozwodzic, bo mialo byc o podstawach. Napisze jeszcze troche o filozofii gry polityka.
Po pierwsze przypominam, polityke powinienes skladac tak, zeby moc wplywac na caly stol. Pamietaj, ze jest to deck ktory jest w stanie wziasc cale 5 pktow, a nie jak wall ograniczac sie do trzech. Dlatego tez mozna myslec bardziej zachlannie. Oddajemy punkty jedynie za decki, ktore wiemy, ze nie pokonamy w pojedynke.
Pod rzadnym pozorem nie wpuszczac innym ludziom glosow (w stylu praxisy czy krucjaty) bo wczesniej czy pozniej wyjdzie nam to bokiem. Trzymanie wiekszosci glosow jest dla polityka kluczowe.
Nastepnie, jest to punkt, z ktorym ja mam duze problemy, trzeba wyczuc zeby nie grac zbyt agresywnie. Gdy nagle bloatujesz sie po zeby i jedziesz ostro do przodu wzmagasz agresje stolu. Trzeba umiec sie przyczaic i wiedziec, kiedy zaatakowac.
Musisz oszczedzac polityki, zwlaszcza jak ich przepychanie nie jest latwe.
Glupio skladac deck polityczny, ktory nie moze dac nic nikomu procz tobie - zabiera ci to mozliwosci do dealowania.
To takie podstawy... wiecej mi sie nie chce pisac
pozdro!