Polskie Forum VTES

Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: [Newbie Corner] Jak budować deck?  (Przeczytany 226 razy)

Manit0u

  • Global Moderator
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1371
    • Zobacz profil
[Newbie Corner] Jak budować deck?
« dnia: Luty 07, 2020, 12:45:19 am »

Ponieważ pojawiają się pytania to tutaj parę informacji ogólnych o tym, jak budować talie do wampira.

Ilość kart

Max 12 wampirów (może być więcej w bardzo specjalistycznych taliach, na starcie trzymajmy się klasyki) i 60-90 kart w bibliotece. Biblioteka jest uzależniona od talii jaką gramy, jej poziomem specjalizacji i tempem spalania kart. Tutaj nie ma złotej zasady, w wypadku niezdecydowania można się trzymać przedziału 70-80 i modyfikować w miarę zbierania doświadczenia grania talią (czy talia się kończy zbyt szybko czy zostaje połowa na koniec gry?).

Motyw przewodni

Decydującym elementem o ostatecznym kształcie talii, tak krypty jak biblioteki, będzie miał podstawowy motyw jaki wybierzemy. Na start nie będę tutaj podawał konceptów w stylu star vampire czy turbo, skupimy się na najczęściej występujących archetypach talii i tym jak one działają. Przy każdym archetypie wypiszę rozmiary wampirów jakie nas interesują oraz najczęściej używane dyscypliny. Aby zbudować talię danego archetypu wystarczy wyszukać sobie wampiry w wymaganym przedziale z tymi dyscyplinami i potem dodawać karty z tych dyscyplin.

1. Stealth & Bleed - najbardziej łopatologiczna koncepcja w historii, duże bleedy na stealthie od początku istnienia karcianki są popularną i skuteczną formą grania. Talie takie w większości skupiają się na średnich wampirach (5-8 capacity). Najczęściej wykorzystywane dyscypliny to DOM, PRE i DEM do bleeda oraz OBF i OBT do stealtha. Tego typu talie są wyjątkowo szybkie i skuteczne, ich największą wadą jest właśnie szybkość i "klapki na oczach" - na 5-osobowym stole postrzegane są jako duże zagrożenie, które nie ma nic do zaoferowania poza bleedowaniem swojego preya. Pierwszy punkt na stole niemal gwarantowany ale im dalej w las tym gorzej bo stół po prostu ustawi się przeciwko wam i pozamiatane. Najlepsza rada jaką mogę dać to nie przejmować się resztą stołu i robić swoje. Słuchawki na uszy i jazda, jazda, jazda. Nigdy nie zapomnę jak w jednym finale Spotlight talią na PRE/OBF zakończył finał zjadając 4 pozostałych graczy w 27 minut.
Inną odmianą tego typu talii jest Bruise & Bleed, które zamienia moduł stealth na moduł combat.
Z ostatnio wydanych dodatków jest talia Malkavian z First Blood, która jest klasycznym przykładem S&B.

2. Combat - talie ustawione na torporyzowanie wampirów. W taliach tego typu często ok połowę talii stanowią karty do combatu. Założenie jest takie, że jeżeli Twój wampir znajdzie się w walce z innym wampirem, to niezależnie od jego capacity wyląduje on w torporze (combat ends nie pomoże, przy dobrze złożonej talii combatowej jedyne co jest w stanie ją wzruszyć w combacie to inna talia combatowa). Najczęściej zaczyna grę od "zabezpieczenia pleców", czyli storporyzowania przynajmniej jednego wampira u swojego predatora. Trudny archetyp do grania bo trzeba ogarniać co się dzieje na całym stole i chodzić z wizytacją do konkretnych celów, żeby nikt się zbyt szybko nie rozpasał. Z regóły nie są to talie, które szybko zdobywają punkty, raczej starają się kontrolować sytuację na stole pomału podgryzając swojego preya z okazjonalnym burstem z kart w stylu Fame. Krypta bardzo zróżnicowana, są talie na licznych bardzo małych wampirach jak i talie na klockach z 11 cap. Najczęściej spotykane będą mid-cap (5-8), z których przynajmniej jeden wampir ma wbudowane wejście w combat (bo nie ma nic bardziej smutnego niż talia combatowa, która nie ma jak wejść w combat). Typowe dyscypliny to POT, CEL, ANI, VAL, FOR (głównie jednak POT i CEL, które mają łatwy dostęp do kasowania kart typu Combat Ends). Z ostatnio wydanych talii najbardziej zbliżone będą Tzimisce z Sabbatu oraz Nosferatu z First Blood.

3. Politics - talie polityczne. Tutaj dosyć spora różnorodność, chociaż większość z nich będzie się charakteryzować dużymi wampirami z tytułami (8-11 capacity). Największym wyzwaniem tego typu talii jest utrzymanie się przy życiu na początku (długo czekamy na wystawianie dużych wampirów i szybki predator może nas skończyć zanim na dobre zaczniemy grać) i wydajność akcji. Jeżeli nie mamy dostępu do multi-acta (przy pomocy Freak Drive np.) to z regóły jesteśmy skazani na wykonywanie tylko 1-2 akcji na turę i każda z nich musi się liczyć. Kolejnym wyzwaniem jest przewaga głosów, jeżeli jesteśmy jedyną talią polityczną na stole to hulaj dusza, jeżeli natomiast są jakieś inne głosy to już musimy się liczyć z dogadywaniem każdej akcji politycznej. W wypadku posiadania przewagi głosów talie polityczne są potencjalnie najgroźniejszymi taliami na stole, ponieważ mogą uderzać w poola dowolnego gracza (często za chore ilości) oraz robić inne nieprzyjemne rzeczy (Banishment). W wypadku talii politycznych z dostępem do multi-acta musimy się liczyć z faktem, że wyjęcie 20+ poola przez 2 wampiry nie jest specjalnym problemem. Najczęściej wykorzystywanymi dyscyplinami będzie PRE (głosy, bleedy, combat ends), OBF (stealth), OBT (stealth), FOR (multi-act, prevent), DOM (bleedy), PRO (stealth, combat ends). Przykładowe ostatnio wydane talie to Lasombra z Sabbatu oraz 25th anniversary.

4. Wall - talie nastawione na blokowanie akcji. Tutaj również duże zróżnicowanie w krypcie, od dużej ilości małych blokerów do kilku ale bardzo mocnych. Tego typu talie najczęściej są zmorą swojego predatora i preya, ponieważ nie pozwalają im grać swojej gry. Są to z regóły dosyć powolne talie ale w przeciwieństwie do combatu bardziej odporne. Typowy plan gry polega na ustaniu do końca, zjedzeniu przy okazji 2 graczy i nie dopuszczeniu do tego, żeby ktoś inny dostał punkty. Bardzo często kończą grę poprzez time-out. Podobnie jak w wypadku combatu nie są to proste talie do grania, bo trzeba mieć dosyć dobre rozeznanie i umiejętność poprawnego odczytywania sytuacji na stole aby go porządnie kontrolować. Typowo używane dyscypliny to AUS, ANI, SPI. W ostatnio wydanych starterach nie ma co prawda czystego walla, ale najbardziej zbliżonymi taliami będą Tzimisce z Sabbatu oraz Tremere i Nosferatu z First Blood.

5. Toolbox - talie, które robią różne rzeczy jednocześnie. Trochę bleedują, trochę biją, trochę blokują. Tutaj przeważnie wampiry średnich rozmiarów (5-8), które mają dostęp do odpowiednich dyscyplin: DOM, PRE, DEM do bleedów, POT, CEL, THA, VIC, ANI, FOR do bicia, AUS, ANI do blokowania. Największą zaletą tego typu talii jest możliwość dostosowania się do sytuacji na stole i płynnej zmiany taktyki. Największą wadą tego typu talii jest to, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Często może się zdażyć, że nie podejdą karty, które nam są potrzebne do zastosowania taktyki, która teraz jest nam potrzebna. Poza tym, w wypadku spotkania z taliami bardziej skupionymi na jednym zadaniu może się zdażyć, że na stole będziemy po prostu najgorszym bleedem, najgorszym combatem, najgorszą polityką itp. Typowym przykładem tego typu talii będzie Euro Brujah, które robi wszystkiego po trochu (bleed, combat, politics, intercept). Przykładową talią z ostatnio wydanych starterów będzie Ventrue Stickmen z First Blood.

6. Ally - talie oparte na poplecznikach, gdzie większość akcji i bloków jest wykonywane przez nich a nie wampiry. Tutaj najczęściej będziemy mieli do czynienia z mniejszymi wampirami (poplecznicy kosztują poola najczęściej więc chcemy go oszczędzać), których zadaniem jest przede wszystkim wstawianie stworków do gry. Tutaj pojawią się różne wariacje na temat wyżej wymienionych archetypów (poza polityką), z tą różnicą, że akcje wykonują stworki zamiast wampirów. Typowym przykładem tego typu talii z ostatnio wydanych starterów będzie talia na Nephandusach z Sabbatu.

Złote zasady

1. Focus, focus, focus - w wampirze jest mnóstwo fajnych kart i czasem ciężko jest oprzeć się pokusie wkładania kart "na wszelki wypadek". Dużo lepiej jest zrobić talię, która robi jedną rzecz ale robi ją bardzo dobrze, nawet kosztem trafiania czasem złych match-upów (po to jest 5 graczy na stole, żeby można było się dogadać z kimś, kto może nas w takiej sytuacji poratować). Typowym przykładem tutaj jest wkładania do Malkavian S&B kart typu Coma. Wydaje się świetna ale kosztuje zaporowe 3 krwi i w sytuacji jak już jesteśmy w combacie to albo a) użyjemy jej a przeciwnik zagra combat ends i po prostu straciliśmy 3 krwi, b) przeciwnik gra na CEL z bronią i jest na dalekim zasięgu, gdzie nie możemy użyć tej karty, c) przeciwnik gra na POT i ściągnął nas do parteru więc też nie użyjemy tej karty. Zamiast tego lepiej wrzucić kolejnego bleeda albo stealtha. Także wybieramy archetyp i staramy się go trzymać.

2. Pool vs Blood - na początku gry najważniejszy jest pool, ponieważ pozwala nam wstawiać wampiry do gry. W końcowej fazie gry ważniejsza jest krew na wampirach. W wypadku jak masz na plecach 4 wampiry z talii S&B nie ma specjalnego znaczenia czy masz 1 czy 12 poola.

3. Minimalizm - nie zawsze się da ale jak masz możliwość testowania talii to proponuję najpierw wybrać archetyp i złożyć talię na ok 70 kart. Tylko niezbędne minimum. Potem testować i ewentualnie dodawać lub obcinać karty, w zależności od tego jak się zużywają w trakcie gry i jak rozwija się sytuacja. Po paru grach będzie wiadomo czego brakuje, czy trzeba zmniejszyć lub zwiększyć ilość danej karty itp.

4. Jak wygrać? - przy składaniu talii staraj się przyjąć możliwie najgorsze założenie z seatingiem np. siedzisz za ścianą a na plecach masz S&B, jak planujesz przeżyć? Jak planujesz zjeść preya? Tego typu sytuacja jest dosyć hardcorowa ale niemniej może się trafić. W wypadku różnych archetypów różne seatingi będą bardziej lub mniej bolały, warto jednak się nad tym zastanowić.

Dyscypliny

Na koniec krótka lista dyscyplin, i do czego najczęściej są używane. Żeby było wiadomo jakie kombinacje wybierać przy składaniu talii (najczęściej 1-2 dyscypliny) oraz czego można się spodziewać po innych graczach jeżeli nie zna się jeszcze kart ale widzi ich wampiry (wypiszę tylko podstawowe lub najczęściej wykorzystywane, żeby nie wchodzić w tematy w stylu Abombwe czy Thanatosis).

ANImalism - combat, intercept
AUSpex - intercept, bleed bounce
CELerity - combat, guns
DEMentation - bleed
DOMination - bleed, bleed bounce
FORtitude - prevent damage, multi-act
THAumaturgy - combat, utility, aggravated damage, life steal
NECromancy - allies, block-denial, utility
OBFuscate - stealth, block-denial
OBTenebration - stealth, combat, combat ends
POTence - combat
PREsence - bleed, votes, combat ends
PROtean - combat, stealth, combat ends, aggravated damage
VICissitude - combat, combat ends, aggravated damage

Dodatkowe zasoby
VTES ONE - blog poświęcony VTES z newsami, analizą talii oraz budżetowymi deckami na start.
Information Highway - kolejny blog poświęcony VTES z newsami i strategiami.
Cause & Effect - filmiki na YouTube, gdzie goście analizują bardzo dogłębnie różne talie turniejowe.
Karcianki - polski sklepik online, gdzie możecie kupić pojedyńcze karty nie występujące w starterach jeżeli nie macie w okolicy starszych graczy

W razie pytań i wątpliwości proszę pisać. Przykładowe decki zrobione ze starterów First Blood będę postował z tagiem [Newbie Corner] z dokładną analizą każdej talii i informacją jak ją najłatwiej ulepszyć dodając karty z innych setów dostępnych obecnie na rynku.

First Blood: Malkavian
First Blood: Nosferatu
« Ostatnia zmiana: Luty 10, 2020, 12:34:32 pm wysłana przez Manit0u »
Zapisane
Time is precious. Waste it wisely.